Monday, March 31, 2008

~~PROFILE YB ADUN~~

~~KEPUTUSAN PRU 12/2008~~

Ahli Dewan Undangan Negeri Bagi DUN N01 Kuala Linggi ialah YB AR. Hj Ismail B. Hj Othman, BKT.

Pada Pilihanraya Umum yang Ke 12 / 2008 yang lalu, Beliau telah mengalahkan calon PAS Ustaz Julasapiyyah B. Kassim.
- Jumlah Pemilih Berdaftar 8,933
- Majoriti kemenangan 1,977 dan
- Peratus pengundian bagi DUN ini ialah 79.54%.
- Jumlah Kertas Undi Yang Ditolak 137
- Jumlah Kertas Undi Dalam Peti Undi 7,096
Dengan kemenangan ini beliau telah dilantik menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri Bagi Kawasan DUN Kuala Linggi.

~~PROFILE YB ADUN~~


YB Ar. Hj Ismail B. Hj Othman, dilahirkan pada 13 September 1955 di Melaka. Telah menerima pendidikan awal persekolahan beliau di Sekolah Kebangsaan Kampung Tengah, Kuala Linggi. Dan meneruskan persekolahan di Sekolah Menengah Ghaffar Baba, Masjid Tanah.

Seterusnya Beliau juga telah menyambung pengajiannya di peringkat Universiti iaitu di Universiti Teknologi Malaysia dalam bidang Architecture (Diploma In Architure) Seterusnya menyambung pengajian, Advanced Diploma In Architecture di Universiti Teknologi MARA (UITM). Memulakan kerjaya sebagai arkitek di Gerak Reka Sdn Bhd, diKuala Lumpur pada tahun 1983 sehinggalah pada tahun 1989. Kemudian menyambung kerjaya di Associate Director of Ciptabina Tempatan, Chartered Architect Kuala Lumpur pada Jan 1990 sehinggalah pada Okt 1990. Setelah hampir 7 tahun pembabitan dalam bidang arkitek ini, pada Okt 1990 beliau telah membuka firma arkitek beliau yang tersendiri dengan nama Firma Arkitek Ismail Othman. Dimana beliau sendiri menjadi Pengarah Arkitek sehingga kini. Pada tahun 1993 pula beliau telah muka sebuah lagi firma arkitek iaitu Ikrabina Sdn Bhd dimana beliau menjadi Pengarah Arkitek di firma itu. Seterusnya pada tahun 2001 beliau sekali lagi meluaskan empayar perniagaan nya dengan tertubuhnya sebuah lagi firma iaitu ZA Dimensi, dimana di firma ini beliau memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan.
YB Ar. Hj Ismail B. Hj Othman hobi yang menarik iaitu beliau gemar berbasikal pada waktu lapang untuk kesihatan selain dari bermain golf bersama sahabat – sahabat beliau.

~~KELUARGA~~

Nama Isteri : Pn Juniwati bte Ahmad
Nama Anak - Anak :
1) Izreen Juliana Bte Hj Ismail
2) Iza Sharina Bte Hj Ismail
3) Mohd Izwan B. Hj Ismail
4) Nor Shahirah Bte Hj Ismail.